Home

South Korea     Japan     Russia      Mongolia      Ukraina      Polen      Sweden      Norway

Funfacts Russland: Innbyggere 139 millioner

Funfacts Sverige: Innbyggere 9,4 millioner

450000km2 = 20 innbygere pr km2

HDI nr 9

HDI = Human Development Index (Indeks for menneskelig utvikling).

Første dagen i Russland var hektisk og veldig anderledes fra Japan. Dagen ble fort natt så det var mørkt før vi fant oss en plass langt oppe i skogen borte fra folk. Det er alltid spennende å se hvordan det ser ut i området dagen etter, og vi kunne ikke klage med denne utsikten.

Litt rust hakking og noen hundre liter mailing hadde gjort seg på båten, men opplevelsen av å ta båten er mange ganger sterkere enn hva man er vandt med fra båter hjemme.

Ut av tåkehavet dukket det opp båter og kraner i det vi ankom Vanino som ligger på østkysten av fastlands Russland

Grusveiene i Sibir er ganske bra så vi kunne gasse på litt. På grunn av støvet måtte vi endten ligge ved siden av hverandre eller langt fra hverandre. Når vi møtte lastebiler var det ikke så mye annet å gjøre enn å sakte. Forbikjøringer av lastebiler var en spennende aktivitet siden man aldri kunne vite om det kom noen i mot eller ikke.

Spikeren i Per's bakhjul som han fikk i en veiarbeids strekning i Sibir. Den var tykk som lillefingeren og ca 15 cm lang. Tidligere hadde den sittet i en bro som nå var veldig falleferdig.

Hjelper ikke stort med lappesaker her. Heldigvis hadde vi med ekstra slange så det tok ikke lang tid før vi var på veien igjen. En lastebilsjåfør vi hadde pratet med tidligere stoppet for å ta bildet og hjalp oss med trykkluft til å fylle dekket.

Det fantastiske med naturen her er at vi kan campe stort sett hvor vi vil. I dettet tilfellet fant vi oss en bakketopp med en fantastisk utsikt. Kjøringen opp og ned var også spennende siden det var gress og på grensen bratt.

Den transsibirske highway er ikke bare rett og kjedelig, men etter noen tusen kilometer med dette vil vi tilbake til grusen.

Når vi fant oss et kullkraftverk ble det kjøring og fotgrafering til vi ble kastet ut av sjefen der.

På grunn av varmen kom bindemiddelet i asfalten opp og gjorde veien utrolig glatte. Vi tok det særdeles rolig i svingene, og når vi kom ut på grusen festet all grusen seg til dekkene våre.

Framdekket på Torgrim's sykkel hadde blitt slitt mye mer enn forventet og siden knottene var skrå slitt ble det snuing av gummi før Mongolia.

Mens vi ventet på at ferga til Vanino skulle komme dro vi opp i skogen for å utforske de små veiene der. Det endte på tryne i gjørma for Torgrim.